lunes, 31 de diciembre de 2012

Les 4 metàfores

En aquesta penumlitam sessió vam coneixer les 4 metàfores sobre els ordinadors.

1. La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
3. La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina



1.
 La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

 En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. 
L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. Un exemple d'aquest tipues de tutorial seria com el del programa Jclic




2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne


Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés.  A finals dels anys 60 es va crear el concepte micromon on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta seguint un procés reflexiu i actiu.
Un exemple d'aquest tipus de programa seria el programa Scratch
En aquest programa el personatge que trobem és un gat, que l'alumne l'ha de dirigir, el gat va aprenent tot allò que el nen li ensenya com el fet de camina, de donar una volta sencera, de dibuixar un quadrat a la pantalla.
Aquest animal es va controlant mitjançat diversos icones com son: una bandera, i amb les tecles es comprova com funciona.



3. La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.
Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics tal i com es mostra a continuació:



L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat. Aquest programa es pot descarregar des del web.

També en aquesta mateixa sesió vam veure un altre porgrama  més senzill,  que es pot veure a la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistem fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta.



4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

L'ordinador proporciona una experiència mediada del món físic, es situa entre nosaltres i la realitat, ens dóna una visió indirecta del que passa però alhora ens proporciona eines molt potents. Aquestes eines no substitueixen l'experiència directa però en són un complement.
L'ordinador ens permet fer coses com : estar en contacte directe amb els nostres amics, compartir un text, emisions en directes ...
Però hi han autors  com ara Jordi Vivancos,  que considerar l'ordinador només com una eina o una caixa d'eines ens limita, no ens deixa veure les enormes possibilitats que té l'ordinador en els entorns educatius.




No hay comentarios:

Publicar un comentario